اخبار

تحلیل بازار تبلیغات ایران و جهان (بخش پنجم)

بازار تبلیغات خاورمیانه و شمال آفریقا

ارزش بازار تبلیغات در منطقه‌ی خاورمیانه و شمال آفریقا حدود ۱۰ درصد از بازار جهانی است. اگرچه در این بازار نیز تغییرات به سمت مدرن شدن پیش می‌رود اما در حال حاضر هزینه‌های ناچیزی در تبلیغات دیجیتال صورت می گیرد. در این منطقه هنوز روزنامه و تلویزیون، کانال‌های اصلی تبلیغاتی هستند. البته سهم کانال‌های سنتی در حال کاهش بوده و اینترنت در سال‌های اخیر رشد ثابتی را تجربه کرده است. نکته‌ی مهم دیگر این که اکثر شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی این منطقه در کشورهای مصر و امارات متحده‌ی عربی فعالیت می کنند و به این بواسطه دولت‌های عربی بیش از کشورهای دیگر در تبلیغات هزینه می‌کنند.

انتظار می رود در بین سال های 2017 تا 2020، اروپا و آسیای مرکزی تبدیل به سریعترین بازارهای تبلیغاتی منطقه ای درسراسرجهان شوند. همچنین میانگین رشد درآمد آگهی های تبلیغاتی در این منطقه به میزان 8.9

درصد درسال برآورد می شود. سریعترین رشد نیز مربوط به رسانه های مرتبط با اینترنت تلفن همراه خواهد بود و در همان زمان به 82.5 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

همچنین انتظار می رود با افزایش نفوذ اینترنت در کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا، اقتصاد آنان نیز به سمت دیجیتال شدن پیش ‌رود. در این میان روزنامه‌ها به‌عنوان یک کانال سنتی با کاهش درآمد تبلیغاتی ۵۰ درصدی، رکورد بیشترین کاهش را به خود اختصاص خواهند داد و اینترنت با میانگین رشد 10 درصدی در این سال ها، تنها رسانه تبلیغاتی رو به رشد خواهد بود. مشکلات سیاسی و کاهش بهای نفت در سال‌های اخیر باعث کاهش درآمد اغلب شرکت‌های این منطقه شده و به همین دلیل هزینه‌ی اختصاص داده شده برای تبلیغات نیز کاهش پیدا کرده است

 

پژوهشگران: حسین ابطحی ، وحید آزاد منش

۲۴ فروردین ۱۴۰۰ ۱۰:۲۶
مرکز توسعه فرهنگ و هنر درفضای مجازی |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید