اخبار

تحلیل بازار تبلیغات ایران و جهان (بخش دوم)

رسانه های تبلیغاتی دیجیتال

رسانه های تبلیغاتی دیجیتال

براساس تعریف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانه دیجیتال رسانهای است که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگردیجیتال میسر باشد. شامل رسانه های برخط مبتنی بر شبکه (نظیر شبکه جهانی اینترنت)، سرویس های مخابراتی از قبیل MMSوSMSو سایراشکال شبکه های تبادل داده مانند بلوتوث و همچنین رسانه های مبتنی برحامل های فیزیکی دیجیتال از قبیل بسته های نرم افزاری رسانه ای، بازی های رایانه ای و مانند آنها.

به طور کلی رسانه های تبلیغاتی از نظر هزینه و مخاطب به سه دسته زیر تقسیم می شود:

Ø     ATL،مسیرهای تبلیغاتی با هزینه زیاد و مخاطب بالا

Ø     TTL، مسیرهای تبلیغاتی با هزینه متوسط و مخاطب متوسط

Ø     BTL، مسیرهای تبلیغاتی با هزینه کم و مخاطب بسیار محدود

که به گفته بسیاری از کارشناسان بخش تبلیغات دیجیتال در دسته دوم قرار می گیرد.

به طور کلی تبلیغات دیجیتال از طریق اشکال زیر بروز می یابد:

Ø     تبلیغات بنری

Ø     تبلیغات ایمیل

Ø     تبلیغات درشبکه های اجتماعی

Ø     تبلیغات در رسانه های ویدئویی مانند آپارات و یوتیوب

Ø     آگهی هایRich Media

Ø     تبلیغات پاپ-آپ(Pop Up Ads)

Ø     بلاگسازی(Blogging)

Ø     Google AdSense

Ø     تبلیغات برنامه ‌‌ریزی شده

Ø     تبلیغات براساس بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)

Ø     تبلیغات در قالب تولیدمحتوا (ساخت فیلم و سریال)

در تبلیغات دیجیتال شیوه محاسبه پرداخت هزینه ها به یکی از سه روش زیر صورت می گیرد:

1)     هزینه بر حسب عمل: دراین مدل تمام ریسک ها بر دوش انتشار دهنده تبلیغات است. تبلیغ کننده تنها زمانی به انتشار دهنده تبلیغات هزینه می پردازدکه فردی برروی تبلیغ کلیک کند ویک تراکنش انجام دهد.

2)     هزینه بر حسب کلیک: روش معمول تبلیغات آنلاین است چرا که نیاز هر دو طرف را برطرف می کند. تبلیغ کننده زمانی پرداخت هزینه می کند که کسی برروی تبلیغات کلیک کند اما لزومی ندارد که کاربر یک فرآیند خرید ویایک تراکنش را تکمیل نماید تاهزینه پرداخت شود. در این مدل کلیدواژه های هدف بسیار مهم وحیاتی هستند.

3)     هزینه برحسب هزار: در این روش تبلیغ کننده بر اساس مشاهده تبلیغات توسط کاربر برروی سایت هزینه پرداخت می کند.

در حال حاضر تبلیغات دیجیتال در ایران با چهار روش عمده زیر صورت می گیرد:

1)     تبلیغات بنر بر روی سایت ها

2)     تبلیغات بنر یا ویدیو بر روی خدمات اشتراک دهنده ویدیو مانند آپارات و نماشا

3)     تبلیغات بر روی نرم افزارها و بازی های موبایلی به صورت پاپ آپ در قالب ویدیو و بنر

4)     تبلیغات در شبکه های اجتماعی با سهم بیش از 90 درصد در کانال های تلگرامی و صفحات اینیستاگرام

سایر انواع تبلیغات در ایران چندان کاربرد ندارد و فعالیت قابل توجهی در آن صورت نمی گیرد هرچند به نظر می رسد دارندگان رسانه های تبلیغاتی پر بازدید در نظر دارند با بکارگیری تکنولوژی های به روز از قابلیت بازاریابی برنامه ریزی شده در سطح گسترده ای استفاده نمایند.

پژوهشگران: حسین ابطحی ، وحید آزاد منش

۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۴۶
مرکز توسعه فرهنگ وهنر در فضای مجازی |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید