• اخبار

ضرورت آموزش سواد رسانه ای از دوره ابتدایی

ضرورت آموزش سواد رسانه ای از دوره ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رسانه مغز را شکل می دهد، گفت:باید از دوران ابتدایی تحصیل، سواد رسانه ای را با نگاه جامع آموزش داد و از یکسو نگری به آن پرهیز کرد.

  به گزارش روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، دکتر رضوان حکیم زاده در میزگرد تخصصی دومین همایش « سواد رسانه ای و تعلیم و تربیت دانش آموزان در عصر رسانه» که در سالن کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، افزود: همواره در مورد استفاده از فضای مجازی و تاثیر آن بر مغز، نگاه خوشبینانه و بدبینانه وجود دارد.به این معنا که برخی با نگاهی بدبینانه می گویند که با استفاده از فضای مجازی با توجهات اضافی و توانایی که روز به روز ضعیف تر می شود روبه رو هستیم و برخی دیگر معتقدند که تکنولوژی ظرفیت های ما را افزایش می دهد.

 وی ادامه داد: در سراسر جهان نیاز رو به رشدی وجود دارد که آموزش رسانه های در برنامه درسی مدرسه گنجانده شود. استرالیا اولین کشوری است که آموزش رسانه ای اجباری را پایه نهاد و بخشی از برنامه درسی از مهد کودک تا کلاس دوازدهم را به این امر اختصاص داد. در آسیا هم فیلیپین نخستین کشوری است که آموزش رسانه ای را در برنامه درسی گنجانده است.

به گفته حکیم زاده، در 20 سال گذشته، کشورهای اروپایی مانند فرانسه، فنلاند و انگلیس، آموزش رسانه ای را در برنامه های درس ابتدایی، متوسطه و دانشگاه تلفیق کرده اند.

وی مدیریت انبوه اطلاعات که قسمت عمده آن از سوی رسانه ها به کودکان در خارج از مدرسه منتقل می شود را یکی از اهداف آموزش سواد رسانه ای عنوان کرد و گفت: مدارس باید به مکان هایی تبدیل شود که همه این اطلاعات با هم هماهنگ شوند و جریان یابند.

درک مفاهیم جدید از زمان و فضا از اهداف دیگر آموزش سواد رسانه ای است که حکیم زاده درباره آن اظهار داشت: رسانه ها و فناوری ها دسترسی به برخی واقعیت ها را فراهم می کنند که بدون استفاده از آنها از دست می دادیم. رسانه ها و شبکه های مجازی، مفاهیم جدیدی از زمان و فضا را پیشنهاد می کنند که مدارس برای درک آنها باید دانش آموزان را آموزش دهند.

حکیم زاده، تحلیل انتقادی دریافت های رسانه ای را هم از دیگر فواید آموزش سواد رسانه ای دانست و یادآور شد:برای مدارس مهم است که به دانش آموزان آموزش دهند که به صورت انتقادی نحوه ارایه واقعیت توسط رسانه ها را تحلیل کنند تا برای ساختن تصورات، بازنمایی ها و عقاید خود آماده تر شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، توجه به آموزش از دوران کودکی، طراحی برنامه درسی تلفیقی به جای برنامه درسی مجزا و داشتن نگاه جامع به آموزش سواد رسانه ای را از راهکارهای ایجاد سواد رسانه ای در نظام آموزشی کشور عنوان کرد و افزود: رسانه، مغز را شکل می دهد پس باید از دوران ابتدایی تحصیل سواد رسانه ای را با نگاه جامع آموزش داد و از یکسو نگری به آن پرهیز کرد.

دومین همایش سواد رسانه‌ای با موضوع خانواده با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه‌ای و تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی از 19 تا 21 آبان در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است.

 

۲۱ آبان ۱۳۹۷ ۰۸:۲۵
  • نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500