• اخبار

نگاه صرفا درآمدزایی به رسانه، آسیب جدی به سواد رسانه ای است

نگاه صرفا درآمدزایی به رسانه، آسیب جدی به سواد رسانه ای است
یک استاد علوم ارتباطات، نگاه صرفا درآمدزایی به رسانه را از آسیبهای جدی سواد رسانه ای دانست و گفت: تا زمانیکه رسانه های جمعی برای آموزش سواد رسانه ای بسیج نشوند و صرفا به دنبال کسب درآمد از عرصه تبلیغات باشند، برای آموزش سواد رسانه ای با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

 

 

دکتر حسینعلی افخمی مدیر سابق گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیات علمی همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی روز یکشنبه در نشست تخصصی «سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی» با اشاره به اهمیت نقش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی برای ارتقاء سطح آگاهی جامعه، کودکان را مهمترین جامعه هدف سواد رسانه ای دانست و افزود: بالا بردن سواد رسانه ای کودکان مستلزم یک اقدام جهادی شبیه به آموزش سواد به قشر بی سواد جامعه است.
وی افزود: ‌با توجه به اینکه کودکان از سواد بسیار اندکی برخوردارند، آموزش سواد رسانه ای به کودکان پیچیدگی های خاص خود را دارد و باید از مهارت های ویژه ای برای آموزش آنان استفاده کرد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید این طور تصور کنیم که قرار است سواد رسانه ای را به بی سوادها آموزش دهیم و این نیازمند استفاده از مهارتهای خاص آموزشی است.
افخمی افزود: اگر مخاطب برنامه های جشنواره و همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی مشخص نباشد در پایان همایش با این موضوع رو به رو خواهیم شد که اقدامات زیادی انجام شده اما خروجی مشخصی نداشته، بنابراین لازم است کودکان به عنوان مهمترین گروه هدف جشنواره و همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی تعیین شوند.

* انتقاد از عملکرد برخی رسانه ها
مدیر سابق گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با انتقاد از رویکرد برخی رسانه ها گفت: تبلیغات فلان شرکت هواپیمایی که فقط برای درصدی از جامعه کاربرد دارد، ساعت ها در برخی رسانه ها پخش می شود ولی درباره سواد رسانه ای که اهمیت بسیار زیادی دارد و با تمام گروه های جامعه به خصوص کودکان در ارتباط است هیچ حرفی زده نمی شود که این کار توجیه پذیر نبوده و نیازمند یک بازنگری در شیوه ی مدیریت برخی رسانه ها هستیم.

* نگاه صرفا درآمدزایی به رسانه یک آسیب جدی به سواد رسانه ای 
وی نگاه صرفا درآمدزا به رسانه را از آسیب های جدی سواد رسانه ای خواند و خاطر نشان کرد: تا زمانی که رسانه های جمعی برای آموزش سواد رسانه ای بسیج نشوند و آموزش سواد رسانه ای را مسئولیت اجتماعی خود قلمداد نکنند و یا صرفا به دنبال کسب درآمد از عرصه تبلیغات باشند، برای آموزش سواد رسانه ای به جامعه با مشکل مواجه هستیم. 

* ساختاری برای توسعه سواد رسانه ای ایجاد شود
افخمی در این نشست از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که ساختاری را برای توسعه سواد رسانه ای ایجاد کند.
به گفته وی، اهمیت گسترش سواد رسانه ای از توسعه مطبوعات و رسانه های جمعی کمتر نیست و اگر همزمان با توسعه رسانه های نوین در جامعه، موضوع سواد رسانه ای را جدی نگیریم در آینده نه چندان دور دچار مشکلات جدی خواهیم شد و اتفاقا همین امروز هم با مشکلات زیادی درگیریم.
همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی همزمان با روز فرهنگ عمومی در تهران برگزار خواهد شد.

ایرنا
۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۵۱
  • نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500