معرفی مرکزشرح وظایف

شرح وظایف مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی

شرح وظایف مرکز  توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی

1.      مطالعه، برنامه­ریزی و تدوین مستندات راهبردی در موضوع حکمرانی فرهنگ با توجه به تحولات فضای مجازی و تحولات فناورانه در حوزه‌های ماموریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

2.      حمایت از انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در موضوعات کاربست فناوری در حوزه فرهنگ، حکمرانی فرهنگ در فضای مجازی و ارتقای سواد رسانه­ای؛

3.      ایجاد و اداره سامانه مدیریت داده به منظور صیانت از میراث فرهنگ و هنر کشور و انجام تحلیل کلان داده­ها برای بهبود حکمرانی فرهنگ؛

4.      فراهم آوردن بسترهای مورد نیاز و اعمال تدابیر و حمایت­های لازم برای توسعه دانش و مهارت حکمرانی فرهنگ باتوجه به تحولات فناورانه و سایبری؛

5.      راهبری و هماهنگی توسعه و تعمیق تولید محتوا و خدمات فرهنگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی؛

6.      ایجاد و حمایت از زنجیره‌ ارزش تولید، توزیع و تبادل محتوا و خدمات فرهنگی در فضای مجازی؛

7.      تهیه و تدوین نظام تنظیم­گری ثبت، صدور مجوز و مالکیت معنوی در فضای مجازی با همکاری دستگاه­های ذیربط؛

8.      تهیه و تدوین نظام تنظیم‌گری کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی؛

9.      تهیه وتدوین ضوابط و مقرراتِ صدور اجازه تاسیس و انحلال و نظارت­ بر­فعالیت ­واحدها، مؤسسات و مراکز فعالیت­های فرهنگی در فضای مجازی (اعم از تولید کنندگان، توسعه دهندگان، عرضه­کنندگان و ناشران محتوا و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه­ای) ؛

10. تدوین و راهبری استانداردها، ضوابط و مقررات شکل­گیری و مجوز فعالیت بسترها و سکوهای تولید، عرضه و نشر محتوا و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه­ای در فضای سایبری؛

11. تهیه و تدوین ضوابط و مقررات صدور مجوز تأسیس، فعالیت و انحلال تشکل‌های صنفی فضای مجازی و نظارت و حمایت از فعالیت آنها؛

12. تهیه و تدوین قوانین و مقررات و نظام ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی با همکاری بخش­ها و دستگاه­های ذیربط؛

13. تهیه و تدوین ضوابط و مقرراتِ صدور مجوز و انحلال مراکز و موسسات تحلیل کلان داده‌های فرهنگی؛

14. تهیه و تدوین ضوابط و مقررات برگزاری رویدادهای فرهنگی استانی، ملی و بین­المللی (نمایشگاه‌ها، جشنواره­ها،  مسابقات و ...) در حوزه فعالیتهای فضای مجازی؛

15. مطالعه، تدوین و نظارت بر استانداردها و نظام­های رتبه‌بندی فعالیت­ها، محتوا و خدمات فرهنگی،هنری و رسانه‌ای در فضای مجازی؛

16. تهیه و تدوین ضوابط و مقررات ایجاد و حمایت از فعالیت شهرک‌ها و مراکز رشد فرهنگی در حوزه فضای مجازی و  نظارت بر فعالیت آنها با همکاری دستگاه­های ذیربط؛

17. طراحی و تدوین نظام جامع صادرات و واردات محصولات و خدمات فرهنگی مبتنی بر بسترهای فضای مجازی؛

18. توسعه زیست‌بوم‌های فرهنگی و متناسب‌سازی سامانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نیازهای جدید؛

19. طراحی، ایجاد، راهبری و به روزنگهداری پنجره واحد خدمات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی؛

20. تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و دستورالعمل­های تأمین امنیت و حفاظت از نرم­افزارها و سخت­افزارهای رایانه­ای، سامانه­ها و درگاه‌های ارتباطی و اطلاعاتی و اسناد، اطلاعات و محتوای دیجیتال وزارت متبوع با نظارت مرکز حراست.

21. تهیه، تدوین،راهبری و نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های مدیریت ، دسترسی و کاربری سامانه‌های نرم‌افزاری و شبکه­های ارتباطی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

22. تهیه و تدوین استانداردهای تأمین، بهره­برداری و نگهداری تجهیزات سخت­افزای و زیرساخت­های ارتباطی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

23. تدوین استانداردها و حمایت از ابزارهای ویرایش و سامانه­های مبتنی بر خط و زبان فارسی و تاریخ هجری شمسی با همکاری دستگاه­های ذیریط؛

24. شبکه‌سازی و حمایت از جریان‌سازی فعالان، ظرفیت‌ها و تولیدکنندگان محتوا و خدمات فرهنگی در فضای مجازی جهت ترویج فرهنگ اسلامی- ایرانی، شناساندن مبانی انقلاب اسلامی به جهانیان، مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه و سایر اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی؛

25. حمایت از ایجاد و تقویت شبکه‌های ارتباطی تولید و نشر موضوع محور متناسب با نیازهای جامعه و نظام با هدف شکل­گیری و توسعه مستمر شبکه ملی فرهنگ؛

26. حمایت از برگزاری رویدادهای فرهنگی استانی، ملی و بین‌المللی (نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، مسابقات و ...)در حوزه فعالیت‌های فضای مجازی؛

27. ایجاد و تقویت زمینه‌های سرمایه‌گذاری و رفع موانع (حقوقی، مالیاتی، بیمه و..) برای فعالیت در کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی

28. حمایت از تاسیس شرکت‌های مشاوره‌ای در حوزه کسب و کارهای فرهنگی در فضای مجازی

29. حمایت از تولید، توزیع و نشر محتوا و خدمات فرهنگی ایرانی اسلامی در گستره کشورهای منطقه، جهان اسلام و سایر مخاطبان عرصه بین‌الملل؛

30. طراحی، راهبری و حمایت از انجام فعالیت­های فرهنگی، آموزشی، رسانه­ای، تبلیغی و ترویجی در جهت افزایش سواد رسانه‌ای در میان مدیران و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه­ها و نیز در گستره سطوح و اقشار مختلف اجتماعی؛

31. تهیه و تدوین شاخص­ها، ضوابط و مقررات بررسی هرگونه محتوا و خدمات فرهنگی در فضای مجازی با همکاری حوزه‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه­های کشور؛

32. مطالعه و بررسی واژگان و عبارات فارسی مناسب برای پدیده­های حوزه فن­آوری اطلاعات و ارتباطات و رسانه­ها و فعالیت­های فرهنگی فضای مجازی با همکاری فرهنگستان­های جمهوری اسلامی ایران و اشاعه کاربری واژه‌ها و عبارات فارسی به جای واژگان بیگانه؛

33. تدوین ضوابط و مقررات و هماهنگی بین­دستگاهی برای اعطای تسهیلات، خرید و حمایت از آثار، محصولات، سامانه‌ها، رسانه­ها، نرم افزارها و خدمات فرهنگی، هنری و رسانه­ای در فضای مجازی؛

34. تدوین و پیشنهاد مقررات، ضوابط و دستورالعمل­های مرتبط با وظایف و مأموریت­های محوله در فضای مجازی با همکاری سایر بخش‌ ها برای تصویب در شورای عالی فضای مجازی و سایر مراجع ذی­صلاح؛

35. همکاری و هماهنگی با دستگاه­ها و مراجع  سیاستگذاری، تقنینی، قضایی،  انتظامی، امنیتی و اجرایی در خصوص تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فضای مجازی، مقابله با جرایم، تخلفات، ناهنجاری­ها و تعیین مصادیق و پالایش محتوای غیرمجاز در فضای مجازی، مقابله با تکثیر، توزیع و عرضه غیرمجاز آثار، محصولات و خدمات فرهنگی، هنری، رسانه­ای و سایر وظایف و مأموریت­های محوله.

36. تعامل، مشارکت و حضور فعال در سازمان ها، مؤسسات، مجامع و مراجع منطقه­ای، جهان اسلام و بین المللیِ حوزه فضای مجازی در اجرای وظایف محوله با هماهنگی وزارت امورخارجه و سایر دستگاه­های اجرایی ذیربط.